Bypark i Skærbæk.

Rammer for byliv

Byrum, stier, grønne miljøer og trafikafvikling

Hvad går vi og laver?

I Rammer for byliv arbejdsgruppen arbejder vi med de fysiske rammer i byen; vi taler om, hvordan man bruger byen, hvilke faciliteter der skal være og meget mere.

Her på siden kan du finde:

  • Idéerne vi har fået
  • Mødereferater
  • Præsentationsoplæg
  • Med mere. 

Vi vil løbende opdatere siden med gruppens arbejde og aktiviteter.  

Vores proces

1. arbejdsmøde - opstart
Introduktion til Skærbæks byudviklingshistorie

2. arbejdsmøde - analyse
Analyse af, hvordan vi bruger byen. Vi skal blive klogere på, hvilken adfærd der er i byen. Vi skal prøve at forstå og gerne vente med at tænke løsninger.

3. arbejdsmøde - besigtigelse og brainstorm
Vi indleder med en besigtigelsestur, hvor vi samler op på vores analyser fra sidste mød. Med baggrund i analyserne, laver vi en brainstorm på ideer, der kan styre byens liv. 

4. arbejdsmøde - gruppering og prioritering
Nu skal vi i gruppen samle ideerne under nogle overskrifter. Herefter prioritere vi de ideer, vi tror mest på, og som vi vil arbejde med at konkretisere yderligere. 

5. arbejdsmøde - konkretisering af udvalgte idéer
Nu skal vi blive klogere på ideerne og bliver skarpere på, hvilke ideerne der skal satses på og evt. testes af til foråret 2025. 
Der udarbejdes en SWOT

Idéerne bobler

Arbejdsgruppen Rammer for byliv sidder i 2 grupper og analyserer Skærbæk by.

D. 13 juni afholdte vi opstartsmøde. Her kom der mange idéer og gode råd på bordet f.eks.: 

  • Husk tilgængelighed - Skærbæk er ikke kørestolsvenlig
  • Bedre trafikafvikling i Storegade - folk parkerer dumme steder.
  • Holde belægning i samme farve f.eks. rød fra distriktsskole - Skærbækcenteret - Storegade - realskolen. Eller markere på anden vis. 
  • Sammenhæng i byen med grønne stier. 
  • Sørge for at der er nogle små "åndehuller" hvor folk kan mødes og hygge sig m.m. 
  • Skabe bedre forbindelse mellem Hyttebyen og Marsk Camp, herunder gerne en direkte forbindelse (gå, cykle)
  • Tyske historiske bygninger. 
  • Græsstierne mellem Kildetoften og Bjergtoften trænger hårdt til at blive lavet så man kan gå med barnevogne og cykle, uden at skulle navigere udenom de dybe cykelspor.